FANDOM

Wygoda
Województwo lubelskie
Powiat puławski
Gmina Kurów
Sołectwo Szumów
Liczba mieszkańców 59 (30.06.2017)
Powierzchnia 0,93 km²
Gęstość zaludnienia 63 osoby/km²
Kod pocztowy 24-170 (poczta: Kurów)
Numer kierunkowy (+48) 81
Tablica rejestracyjna LPU
SIMC 0384526

Wygoda - zachodnia część sołectwa Szumów, położona przy granicy z gminą Końskowola.

HistoriaEdytuj

W 1866 roku Wygoda wydzieliła się z wsi Chrząchów i została osadą leżącą w gminie Kurów. Rok później Wygoda była dworem. W 1870 roku miejscowość została odłączona od gminy Kurów, by powrócić do niej 30 września 1921 roku jako wieś. W 1943 roku miejscowość leżała w gromadzie Kurów, a trzy lata później tworzyła gromadę wraz z Chrząchowem. W 1947 roku os. Wygoda została włączona ponownie do gromady Kurów. W 1952 roku gromada Kurów powiększyła się o kilka wsi, a pod koniec 1959 roku została wielką gromadą. W 1960 roku Wygoda nadal nie była samodzielną miejscowością. Zmieniło się to na przełomie 1972 i 1973 roku, kiedy w miejsce gromady Kurów powołano gminę, której jednym z sołectw była Wygoda. 1 stycznia 1985 roku Wygoda została włączona do sołectwa Szumów. 28 maja 2013 roku przechodząca przez Wygodę droga krajowa nr 17 będąca częścią trasy europejskiej E372 straciła swój status. W lutym 2015 roku sołtysem sołectwa Szumów został nieoczekiwanie mieszkaniec Wygody. Wtedy zarówno osoby z Wygody, jak i z Szumowa, zdecydowały o złożeniu wniosku nad podzieleniem sołectwa na dwie odrębne miejscowości. Władze gminy nie wyraziły zgody na odłączenie Wygody z powodów finansowych.

InfrastrukturaEdytuj

Wygoda jest stelefonizowana i w dużej części zgazyfikowana, od 2013 roku zwodociągowana.

SpecyfikaEdytuj

Wygoda jest specyficzną częścią Szumowa, gdyż jej mieszkańcy są zameldowani jako Wygoda, a nie Szumów.

Herb Kurowa Gmina Kurów
Barłogi - Bronisławka - Brzozowa Gać - Buchałowice - Choszczów - Chrząchów - Dęba - Józefów - Klementowice - Kłoda - Kozi Las - KURÓW - Łąkoć - Łopatki - Marianka
Olesin - Paluchów - Pępów - Płonki - Posiołek - Szumów - Węgielnica - Wólka Nowodworska - Wygoda - Zastawie