Fandom

Wiki o Kurowie

Szumów

566stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Szumów
Województwo lubelskie
Powiat puławski
Gmina Kurów
Sołtys Leszek Wójcik
Liczba mieszkańców 174 (31.12.2015)
Powierzchnia 4,19 km²
Gęstość zaludnienia 42 osoby/km²
Położenie geograficzne 51°20' N 22°11' E
Kod pocztowy: 24-170 (poczta: Kurów)
Numer kierunkowy: (+48) 81
Tablica rejestracyjna LPU
Kod TERYT 0384510

Szumów - wieś sołecka leżąca w zachodniej części gminy Kurów, powiecie puławskim, województwie lubelskim, nad rzeką Kurówką i jej dopływem - Białką. Na terenie miejscowości leży Obszar Chronionego Krajobrazu Kozi Bór. Od 28 maja 2013 roku przez Szumów przebiega wspólny odcinek dróg ekspresowych S12 i S17, będących częścią trasy europejskiej E372, przed tym terminem droga krajowa nr 17 (ówczesna część E372 również prowadziła przez grunty wsi Szumów, lecz przez Wygodę).

Gmina Kurow.png

Mapa gminy Kurów

HistoriaEdytuj

Pierwsza pewna wzmianka o Szumowie pochodzi z 1629 roku. Pierwszy raz o wsi Podbór jest mowa w 1649 roku. Kolejna wzmianka (z drugiej połowy 1809 roku) mówi o Podbórzu, kiedy to włączono go do gminy Kurów, powiatu kazimierskiego, departamentu lubelskiego. 10 lat później do tej gminy włączono również Szumów. W 1870 roku w spisie wsi nie figuruje Podbórz, a Szumów jest uznawana za wioskę. W 1921 roku Podbórz leżał ponownie w gminie Kurów i dzielił się na dwie części: folwark i osadę, a Szumów był wsią. W 1943 roku Podbórz został wcielony w skład gromady (dzisiejszego odpowiednika sołectwa) Szumów. W 1946 roku Podbórz (w 1947 roku mieszkały w nim 74 osoby) połączył się w jedną część, ale nadal leżał w gromadzie Szumów, która była w gminie Kurów. W 1952 roku miejscowości leżały w gromadzie Kurów, gminie Kurów. W 1960 roku powstała wielka gromada Kurów. Na przełomie 1972 i 1973 roku w miejscu gromady Kurów powstała ponownie gmina.

TurystykaEdytuj

DrogiEdytuj

Trasy międzynarodowe (europejskie)Edytuj

Drogi ekspresoweEdytuj

Drogi gminneEdytuj

|}

Podział administracyjnyEdytuj

W zachodniej części sołectwa Szumów leży Wygoda, która graniczy z gminą Końskowola.

Wygoda jest specyficzną częścią Szumowa, gdyż jej mieszkańcy są meldowani jako mieszkańcy Wygody, a nie Szumowa. Według Wykazu urzędowych nazw miejscowości i ich części (sporządzonego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji), Wygoda jest częścią Szumowa, w spisie nie figuruje zaś Podbórz (część Szumowa na północ od rzeki Białki), który zatem jest nieoficjalną nazwą.

Sąsiednie miejscowościEdytuj

Sławni mieszkańcy Podborza (obecnie części Szumowa)Edytuj

  • Stanisław Pękala (ur. 1887 w Brzozowej Gaci, zm. 1939 w Kurowie) - poseł Sejmu Ustawodawczego, wójt, uczestnik wojny z bolszewikami, współzałożyciel Gminnej Kasy Pożyczkowo-Oszczędnościowej

Herb Kurowa.png Gmina Kurów
Barłogi - Bronisławka - Brzozowa Gać - Buchałowice - Choszczów - Chrząchów - Dęba - Józefów - Klementowice - Kłoda - Kozi Las - KURÓW - Łąkoć - Łopatki - Marianka
Olesin - Paluchów - Pępów - Płonki - Posiołek - Szumów - Węgielnica - Wólka Nowodworska - Wygoda - Zastawie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki