Fandom

Wiki o Kurowie

Linia kolejowa Cukrowni Garbów

566stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Linia kolejowa Cukrowni Garbów
Państwo Polska
Województwo lubelskie
Powiaty lubelski, puławski
Gminy Garbów, Markuszów, Kurów, Nałęczów
Długość 34 km (około 9 w obecnych granicach gminy Kurów)

Linia kolejowa Cukrowni Garbów - nieistniejąca już niepubliczna linia kolei wąskotorowej o trakcji parowej, wybudowana przez Cukrownię Garbów (z siedzibą w Zagrodach), służąca do dowozu surowców (głównie buraków) oraz wywozu produktów (cukier, melasa, wysłodki). Rozstaw szyn kolejki wynosił 750 milimetrów.

HistoriaEdytuj

Pomysłodawcą linii był Bohdan Chmielewski - właściciel majątku Garbów i dyrektor Cukrowni Lublin. Pierwszy odcinek powstał w 1908 roku, prowadził przez granice obecnych miejscowości: Zagrody, Przybysławice, Góry-Kolonia, Zabłocie, Łany, Olszowiec, Bronice-Kolonia, Buchałowice (kilkaset metrów), Drzewce. Około 1925 roku powstały dwa kolejne odcinki prowadzące z Zagród (przez Garbów, Bogucin) do miejscowości Leśce, drugi z Olszowca (przez obecne: Płonki, Olesin, Kurów) do ładowni w Kolonii Józefów i kurowskiego dworu. Na terenie gminy Kurów, tory odstawcze z rampami wybudowano w Józefowie i Płonkach. Każdy z pociągów miał 5-8 wagonów ładownych lub 10 próżnych. Do cukrowni przewożono buraki cukrowe, z cukrowni wywożono wysłodki oraz melasę. Rzadko przewożono także pracowników ze swoimi rodzinami. Tabor kolejki składał się z parowozów tendrzaków, wagonów węglarek, krytych i cystern do przewozu melasy. Odgałęzienie w stronę Kurowa zlikwidowano jako jedne z pierwszych. W latach 1967-1968 rozebrano odcinek Płonki - Kolonia Józefów, a w latach 1973-1974 odcinek Olszowiec - Płonki. Ostatnim zlikwidowanym odcinkiem był Zagrody - Drzewce.

Linia kolejowa Cukrowni Garbów.png

Schemat sieci kolei Cukrowni Garbów

Linia kolejowa Cukrowni Garbów.jpg

Kolej Cukrowni Garbów na mapach z lat 30. XX wieku

Ta strona wymaga dodania zdjęć. Jeśli mieszkasz w pobliżu, zrób zdjęcie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki