Fandom

Wiki o Kurowie

Hu:Kurów

566stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
Kurów
Kurów címere Kurów Lengyelország térképén
Címer Elhelyezkedés
Vajdaság Lublini vajdaság
Járás Kurów-i
Polgármester Maria Wiejak
Terület 11,33 km²
Lakosságszám
 - teljes
 - városi
 - népsűrűség

2822 (31.12.2014)
3 505
249/km²
Alapítva
Városi rangú
1386 előtt
1442–1870 között
Koordináták 51°23′ É 22°11′ K
Körzetszám +48 (81)
Rendszám-előtag LPU
Testvérvárosa Frankenburg am Hausruck

Kurów ( IPA: ['kuruf]) falu Lengyelországban, a Lublini vajdaság kurów-i járásának székhelye. 2014-ben 2822 lakosa volt.

FekvéseEdytuj

Egy délkelet-lengyelországi falu, Pulawy és Lublin között, a Kurówka folyó mentén.

TörténeteEdytuj

1431-ben kapott városi rangot. A közeli falvakat látta el élelmiszerrel, valamint bőr-, illetve szőrmeipari termékeket állítottak itt elő. A 16. században a lengyel kálvinizmus egyik központja volt, 1660-ig legtöbb lakosa az ariánus vallásra tért át.

1670-ben pestis sújtotta a várost, amely ekkor városi rangját is elvesztette, de ekkor még hamarosan vissza is tudta szerezni azt. Lengyelország felosztása után, 1795-ben Ausztria csatolta magához, 1809-ben a Varsói Nagyhercegség része lett, majd 1815-ben a Lengyel Királyságé. A novemberi felkelés során, 1831 februárjában egy kisebb csata színhelye volt, ahol a lengyelek Józef Dwernicki vezetésével legyőzték az orosz csapatokat. A januári felkelés után, 1870-ben végleg elvesztette városi rangját. 1918 óta tartozik ismét Lengyelországhoz.

A II. világháború elején, a lengyel honvédő háború során, 1939. szeptember 9-én a település jelentős veszteségeket szenvedett a német légierő (Luftwaffe) bombázása következtében, a lerombolt épületek között volt többek között egy (vöröskereszttel jelölt) kórház is. A háború alatt a németek két munkatábort hoztak létre a faluban, 1942-ben pedig egy kisebb gettót is, de az itt senyvedő lengyelek többségének hamarosan sikerült kiszabadulnia, majd a közelben lévő erdőkben tevékenykedő hazai hadsereghez csatlakoznia.

Nevezetességei Edytuj

  • reneszánsz templom, ahol Santi Gucci szobrai, valamint a Zbaski-család sírhelye található.
  • Wojciech Jaruzelski tábornok szülőhelye.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki