Fandom

Wiki o Kurowie

Dęba

566stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij
UWAGA: Ta strona dotyczy wsi Dęba w gminie Kurów. Inne miejscowości w Polsce o tej nazwie, leżą w gminach: Poświętne, Przytyk, Ręczno, Ruda Maleniecka.
Dęba
Województwo lubelskie
Powiat puławski
Gmina Kurów
Sołtys Jacek Stróżek
Liczba mieszkańców 215 (31.12.2015)
Powierzchnia 16 km²
Gęstość zaludnienia 13 osób/km²
Wysokość 161 m n.p.m.
Kod pocztowy 24-170 (poczta: Kurów)
Numer kierunkowy (+48) 81
Tablica rejestracyjna LPU
Kod TERYT 0384377
Typ wsi rzędówka

Dęba (dawna nazwa Demba) - wieś sołecka leżąca w północno-zachodniej części gminie Kurów, powiecie puławskim, województwie lubelskim, nad Dopływem Spod Dęby. Od 28 maja 2013 roku przez Dębę przebiega trasa europejska E372. W skład sołectwa wchodzi także miejscowość Kozi Las.

Gmina Kurow.png

Mapa sołectw gminy Kurów

HistoriaEdytuj

Pierwsza wzmianka o nowo powstałym folwarku Pępów (należącym wówczas do folwarku Końskowola) pochodzi z 1578 roku. W rejestrze z 1580 roku Pempowka była na folwark rolami obroczonymi (oznacza to prawdopodobnie, że przed utworzeniem folwarku była tam osada należąca do parafii Końskowola). Pierwsza wzmianka o Dębie pochodzi z 1629 roku. Rok później pojawiła się wzmianka o Paluchowie. Dęba w 1809 roku została włączona do gminy Kurów, powiatu kazimierskiego, departamentu lubelskiego. W 1819 roku miejscowość nie widniała w spisie gminy Kurów, by pojawić się w nim w 1866 roku (wtedy włączono tylko część wsi), a rok później jako Dęba dwór. W 1870 roku miejscowość została ponownie połączona (z gminy Nowa Aleksandria włączono pozostałą część Dęby). W 1913 roku zaczęła funkcjonować jednoklasowa szkoła, w której nauka trwała 3 lata. W okresie międzywojennym w miejscowości funkcjonował sklep spożywczy i wiatrak. Od 1929 roku dzieci uczęszczały do przekwalifikowanej na dwuklasową szkoły powszechnej. Rok później wybudowano budynek szkoły, w 1949 roku szkołę powszechną przekształcono w szkołę podstawową. Między 1947 a 1952 rokiem częścią wsi stał się Paluchów. W 1952 roku stworzono projekt utworzenia gminy Dęba, w skład której miało wejść 8 gromad (Barłogi, Bronisławka, Choszczów, Dęba, Łąkoć, Marianka oraz z powiatu lubartowskiego Izabelmont oraz Wolica), lecz projekt upadł. Zamiast tego dokonano podziału gminy Kurów na 3 duże gromady - jedną z nich stała się Dęba z miejscowościami: Bronisławka, Choszczów, Dęba, Marianka i Nowy Dwór. U schyłku 1959 roku zlikwidowano gromadę Dęba, gdyż nie była w stanie samodzielnie się utrzymać. W tym samym roku została ona całkowicie wchłonięta przez gromadę Kurów. Najpóźniej 23 września 1966 roku założono Ochotniczą Straż Pożarną, która została zlikwidowana 16 lutego 1976 roku. W latach 1981-1982 z inicjatywy księdza kanonika Władysława Siudema w miejscowości powstał kościół, a w 1991 roku powstała parafia. W 2011 roku Rada Gminy Kurów zdecydowała o likwidacji szkoły podstawowej.

Ważniejsze budynkiEdytuj

  • była szkoła podstawowa
  • kościół parafialny
  • sklep spożywczy

Dawne drużynyEdytuj

Części wsiEdytuj

PaluchówEdytuj

Paluchów - północna część wsi, położona nad Dopływem Spod Dęby. W tej części Dęby jest postawiony kościół.

HistoriaEdytuj

Paluchów był wzmiankowany już w 1786 roku jako odrębna wieś. W 1809 roku został włączony do gminy Kurów. Od 1919 do 1928 roku w miejscowości funkcjonowała szkoła. Między 1947 a 1952 rokiem Paluchów został częścią Dęby (w 1947 roku zamieszkiwało go 105 osób).

Sławni ludzieEdytuj

  • Edward Martuszewski - krytyk literacki i teatralny, publicysta, tłumacz i eseista, prozaik (ur. 1921 w Paluchowie, zm. 1982 w Olsztynie)

PępówEdytuj

Pępów - część wsi Dęba w polu w pobliżu Choszczowa (koło gajowego Orlika).

HistoriaEdytuj

Pierwsza wzmianka o nowo powstałym folwarku Pępów (należącym wówczas do folwarku Końskowola) pochodzi z 1578 roku. W rejestrze z 1580 roku Pempowka była na folwark rolami obroczonymi (oznacza to prawdopodobnie, że przed utworzeniem folwarku była tam osada należąca do parafii Końskowola). W 1626 roku miejscowość nosi nazwę Pępowka, od 1663 roku Pęmpowka, a od 1678 roku Pępów. W 1787 roku odnotowano w parafii Końskowola osadę Dęba Pępow.

WęgielnicaEdytuj

Węgielnica - część wsi Dęba, położona nad Dopływem Spod Dęby i Kozim Borem. Sąsiaduje od południa z Posiołkiem.

Nieoficjalne części wsiEdytuj

DębaEdytuj

Dęba - główna część miejscowości.

GranicaEdytuj

Granica - południowa część Dęby i Paluchowa, leżąca nad Dopływem Spod Dęby, przy Lasie Kurowskim.

Mała DębaEdytuj

Mała Dęba - wschodnia część wsi, położona między Dopływem Spod Dęby i Lasem Kurowskim.

PrzymiarkiEdytuj

Przymiarki (Wspólne) - łąki w kawałkach domierzone do pól mieszkańców (od pana Chabrosa, mieszkającego na końcu wsi przy drodze do Wólki Nowodworskiej).

WygonEdytuj

Wygon - część leżąca między Dębą a Paluchowem.

DrogiEdytuj

Drogi powiatoweEdytuj

Drogi gminneEdytuj

Szlaki turystyczneEdytuj

Sąsiednie miejscowościEdytuj

Herb Kurowa.png Gmina Kurów
Barłogi - Bronisławka - Brzozowa Gać - Buchałowice - Choszczów - Chrząchów - Dęba - Józefów - Klementowice - Kłoda - Kozi Las - KURÓW - Łąkoć - Łopatki - Marianka
Olesin - Paluchów - Pępów - Płonki - Posiołek - Szumów - Węgielnica - Wólka Nowodworska - Wygoda - Zastawie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki